Virus on onnenpotku verkkokaupalle?
Koronavirus saattaa ainakin hetkellisesti kasvattaa huimasti verkkokaupan suosiota
10.03.2020
Teksti Esko Lukkari
Globaaliksi äityneen koronaviruksen ainoita hyötyjiä voivat lyhyellä aikavälillä olla verkkokauppiaat. Sanomalehti Post & Parcel arvio 5.3. että koronavirus saattaa antaa verkkokaupalle todellisen ponnahduslaudan ainakin Ison-Britannian markkinoilla.
Lehden jututtama kuljetusyhtiö brittiläinen ParcelHero uskoo, että verkkokauppa saattaa nousta jopa 40 prosenttiin kaikesta I-B:n kaupankäynnistä jopa kaksinkertaistua nykytasostaan.
Esimerkiksi Iäkkäämmät ihmiset saattavat aloittaa online-ostokset kun Covid-19-viruksen tartuntojen määrä kasvaa. Britanniassa erityisesti ruuan verkkokaupan odotetaan kasvavan selvästi.
Post&Parcelin arviosta uutisoi Suomessa verkkokaupan uutissivusto eHandel 6.3.
Britanniassa verkkokaupalla on jo noin 20 prosentin pala kaikesta kaupasta ja tuo osuus tulee nousemaan huimasti, jos entistä useammat päättävät eristäytyä viruksen pelossa kotiinsa.
Nousu voi jäädä lyhytaikaiseksi
Perinteisesti vanhemmat ihmiset ovat olleet vähemmän kiinnostuneita ostamaan verkosta, mutta on erittäin todennäköistä, että tämä ryhmä alkaa käyttää kotiinkuljetuksia, tai että he antavat hoitajien tilata toimituksen heille, jos virus leviää vakavammin, ParcelHero kertoo.
ParcelHeron mukaan ruuan kotikuljetusten lisäävät suosiotaan, kotitaloustuotteet ja erityisesti tuotteet, kuten saippuat tulevat kasvattamaan myyntiään 100-prosenttisesti. Jälleenmyyjien on sopeutettava omnikanavaista myyntiään verkkoon ja suunniteltava jo, että lähikuukausien aikana fyysisten liikkeiden myynti tulee pienenemään.
ParcelHeron mukaan on kuitenkin odotettavissa, että useimmat palaavat entisiin ostotottumuksiinsa sen jälkeen, kun viruksen leviäminen on laantunut, mutta verkkokaupan osuus saattaa silti jäädä pysyvästi korkeammaksi.