Ever Given -konttilaiva voi kuljettaa jopa 20 000 konttia.
Suezin kanavan tukoksella mittavat taloudelliset vaikutukset
400-metrinen Ever Given -konttilaiva ajoi sivuun väylältä ja tukki Suezin kanavan tiistaiaamuna. Haverin seurauksena kanavalle on syntymässä ennätysmäiset laivaruuhkat.
25.03.2021
Teksti Osto&Logistiikka kuvat Kees Torn
Välimeren ja Punaisen meren yhdistävä Suezin kanava on ollut poikki tiistaiaamusta lähtien. Taiwanilaisen Evergreen-varustamon Ever Given -konttilaivaa on yritetty irrottaa jo kolmatta päivää hinaajilla sekä mm. kaivamalla sen keulaa rantavallista, toistaiseksi tuloksetta. Tukoksen vuoksi kymmeniä aluksia ja tankkereita on jäänyt odottamaan väylän avautumista.
Tukoksen pitkittymisellä on merkittävät kerrannaisvaikutukset globaaleihin toimitusketjuihin. Suezin kanavaa pitkin kulkee noin 10 prosenttia maailman rahtiliikenteestä ja noin 30 prosenttia konttiliikenteestä. Jos alusta ei saada irroitettua, niin edessä on useiden päivien konttien purkuoperaatio. Ever Givenin molemmille puolille jumiin jääneille aluksille ja kanavaan pyrkiville jää vaihtoehdoiksi joko odottaa väylän avautumista tai kiertää Afrikka, mikä lisää matka-aikaa ainakin viikolla.
Konteista suuri pula
Logistiikan professori Lauri Ojala sanoo MTV:n haastattelussa, että maailman konttimarkkinoilla ja -kuljetuksissa oli jo entuudestaan erittäin huono tilanne, jota Suezin kanavan tukos entisestään pahentaa.
"Tämän vaikutus on huomattavasti suurempi nyt kuin mitä se olisi ollut, jos tämä olisi tapahtunut normaalioloissa", Ojala sanoo MTV:lle.
Koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi konttiliikenteeseen ja konttien saatavuuteen. Ojala kertoo MTV:lle, että esimerkiksi Kiinasta puuttuu tyhjiä kontteja lastattavaksi vientiin, kun taas Yhdysvaltain länsirannikolla on satojatuhansia kontteja purkamatta sairastumisten takia.
Konttipula heijastuu myös Suomeen ja Suomessa toimivien yritysten toimitusketjujen suunnitteluun.
Valtavat taloudelliset vaikutukset
Suezin kanavan tukos vaikuttaa toimitusketjuihin maailmanlaajuisesti. Esimerkiksi elektroniikka-, auto- ja IT-teollisuus kärsivät jo valmiiksi puolijohteiden niukasta saatavuudesta. Lisäksi koronapandemia ja esimerkiksi Brexit ovat vielä monelle yritykselle ja markkina-alueille todellisia haasteita.
"Lähes kaikki brittiläinen kauppa Aasiasta tapahtuu Suezin kanavan kautta. Jos tavarat on ohjattava uudelleen Afrikan kautta, se voi lisätä brittiläisten yritysten toimitusaikaan jopa kymmenen päivää. Jos näin tapahtuu, se johtaa väistämättä tavarapulaan ja kuluttajien inflaatiohintojen nousuun. Toimitusketjut ovat toipumassa edelleen pandemian ja Brexitin vaikutuksista", sanoo kansainvälisen hankinnan ammattilaisten CIPS-median ekonomisti John Glen.
"Tämä saattaa tuntua pieneltä ongelmalta kaukaisessa maassa, mutta Suezin kanava on aina ollut tärkeä logistiikkareitti maailman toimitusketjuille, ja tukoksella on todennäköisesti vakavia seurauksia, jos se jatkuu paljon kauemmin", Glen lisää.
Evergreen-varustamon edustajat arvioivat haverin syyksi voimakasta tuulta, joka tarrasi alukseen sen edetessä hiljaisella vauhdilla ja ollessa siksi huonosti ohjattavissa. Vahvistettua syytä aluksen karilleajoon ei ole vielä uutisoitu.