Päämainos
Maailmanennätysmatka tehtiin torstaina 5. syyskuuta 2024 uusimmalla Candela C-8, Polestar-akulla varustetulla huviveneellä. Venettä ladattiin reitin varrella Kempower Movable -pikalaturilla.
Kuljetukset 12.09. 12:48

Maailmanennätysmatka tehtiin torstaina 5. syyskuuta 2024 uusimmalla Candela C-8, Polestar-akulla varustetulla huviveneellä. Venettä ladattiin reitin varrella Kempower Movable -pikalaturilla.

Sähkövene ylitti Itämeren ensimmäistä kertaa

Maailmanennätyssuorituksen takana olivat Kempower ja tukholmalainen teknologiayhtiö Candela.

12.09.2024
Teksti Ilmari Tuomivaara

Kempower ja Candela tekivät uuden maailmanennätyksen ajamalla sähköveneen Tukholmasta Ahvenanmaalle. Yhytiöiden mukaan kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun sähkövene ylitti Itämeren. Ryhmä palasi Tukholmaan vielä samana iltana – 95 % alhaisemmilla kustannuksilla verrattuna fossiilisia polttoaineita käyttävään veneeseen. Vene ladattiin Kempowerin pikalaturilla.

"Tavoitteena oli osoittaa, että sähköinen pitkän matkan merimatkailu on mahdollista jo tänä päivänä, ja että hydrofoilaavat sähköveneet voittavat fossiilisia polttoaineita käyttävät veneet kaikilla mittareilla", sanoo yhtiöiden julkaisemassa tiedotteessa Candelan toimitusjohtaja ja perustaja Gustav Hasselskog.

Tukholmalainen teknologiayhtiö Candela on kehittänyt maailman ensimmäiset sähköiset hydrofoilaavat veneet ja alukset, jotka liitävät veden pinnan yläpuolella ja vähentävät energiankulutusta 80 % verrattuna perinteisiin aluksiin.

Maailmanennätysmatka tehtiin torstaina 5. syyskuuta 2024 uusimmalla Candela C-8, Polestar-akulla varustetulla huviveneellä. Venettä ladattiin reitin varrella Kempower Movable -pikalaturilla. Merimatka alkoi aamukuudelta Tukholman Frihamnista, ja Kapellskärissä pidettävän lataustauon jälkeen Candela C-8 saapui Maarianhaminaan lounasaikaan. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun sähkövene ylitti Itämeren Ruotsin ja Suomen välillä. Satamassa sähkövenettä oli vastaanottamassa muun muassa Ahvenanmaan maaneuvos Kristin Sjögren.

"Sähköveneiden haittapuolena on ollut niiden lyhyt kantama, lähinnä johtuen perinteisistä venerungoista, jotka kuluttavat paljon energiaa liikkuessaan eteenpäin. Hydrofoil-tekniikallamme yhdistämme korkean nopeuden ja pitkän kantaman, mutta veneen kuljettaja saa myös monia muita etuja. Oli aivan maagista liidellä Ahvenanmeren yllä täydellisessä hiljaisuudessa ilman tärinää", sanoi Hasselskog.

Matka tehtiin pääasiassa olemassa olevan latausinfran avulla yhteistyössä Kempowerin kanssa. Kapellskärissä venettä ladattiin Kempower Movable Chargerilla, 40 kW tehoa tarjoavalla, liikuteltavalla laturilla, joka kytkettiin sataman sähköverkkoon kolmivaihepistorasiaan. Iltakuudelta veneilijäryhmä lähti takaisin kohti Kapellskäriä ja saapuivat tiheässä sumussa lähtöpisteeseensä Tukholman Frihamniin kello 23.

"Kempower on ylpeä saadessaan edistää veneilyn sähköistymistä ja vihreämpien vesiväylien syntyä. Sähköveneet yhdistettynä hydrofoilaukseen tarjoavat parhaan mahdollisen hyötysuhteen ja vauhdittavat siirtymistä puhtaampaan veneilyyn. Kempowerin DC-pikalatausratkaisut soveltuvat erinomaisesti sähköveneilyyn. Kempower Movable Charger -laturimme on plug and play -ratkaisu, joka sopii loistavasti monien satamien jo tarjoamiin sähköverkkoihin”, sanoo tiedotteessa Antti Vuola, Kempowerin Market Segments -johtaja.

"Koimme jopa toimintamatka-ahdistusta, mutta ei Candelaa kohtaan. Valokuvaajan bensiinikäyttöinen saattovene jouduttiin tankkaamaan viisi kertaa matkan aikana, kun taas me latasimme vain kolme kertaa. Siirrettävät laturit, kuten Kempower Movable Charger, voidaan asentaa useimpiin satamiin helposti ja edullisesti", sanoo Hasselskog.

Hydrofoil-tekniikka mahdollistaa kustannussäästöt meriliikenteessä

Samankokoinen bensiinikäyttöinen saattovene kulutti matkan aikana polttoainetta 680 euron edestä 150 meripeninkulman pituisella matkalla (noin 280 km), kun taas Candela C-8 kulutti sähköä 213 kWh, jonka hinta oli noin 35 euroa.

"Puhumme siis 95 % alhaisemmista käyttökustannuksista. Tämä tekee merimatkailusta kilpailukykyistä maaliikenteeseen verrattuna kustannusten osalta, ja aiomme nyt osoittaa tämän julkisessa vesiliikenteessä Tukholmassa", sanoi Hasselskog.

Tänä syksynä Candela P-12, yhtiön uusi 30 matkustajan hydrofoil-lautta, aloittaa liikennöinnin Ekerön ja Tukholman kaupungintalon välillä, jossa sen odotetaan puolittavan matka-ajan, sillä se ei tuota peräaaltoja, mikä mahdollistaa nopeamman matkustamisen kaupungin keskustassa.

Candela on äskettäin ilmoittanut sopimuksesta vesiliikenneverkoston sähköistämiseksi Saudi-Arabian valtavassa NEOM-projektissa, ja lauttoja on myyty kaupunkeihin ympäri maailmaa Berliinistä Uuteen-Seelantiin.

"Voimme helposti sähköistää rannikkokaupunkien julkisen liikenteen hyvin alhaisilla kustannuksilla, ei vain Ruotsissa vaan ympäri maailmaa. Siihen tarvitaan vain poliittista tahtoa", tiivistää Hasselskog.

JAA