Rekalla pääsee nyt Kiinaan alle kahdessa viikossa
Toimitusketjut 04.12. 10:22

Rekalla pääsee nyt Kiinaan alle kahdessa viikossa

Säännöllinen reittiliikenne Kiinan ja Euroopan välillä käynnistyy vuoden vaihteessa.

04.12.2018
Teksti Heli Satuli kuvat Ceva Logistics

Rahtiliikenne raiteita pitkin Kiinan ja Euroopan välillä kasvaa vauhdilla, mutta nyt markkinoille on tullut uusi vaihtoehto: rekka. Kumipyöräreitti tarjoaa mahdollisuuden vähentää kustannuksia ja aikaa.

Ensimmäinen TIR-kuorma kulki 7000 kilometrin matkan Khorgosista Kiinan rajalta Kazakstanin ja Venäjän kautta Eurooppaan vain 13 päivässä. Pilotti toteutettiin yhteistyössä Ceva Logisticsin, Alblasin, Jet-railin ja kansainvälisen maantiekuljetusjärjestö IRU:n kanssa. Rekka saapui Puolaan 24. marraskuuta sujuvan matkan jälkeen. Rekka ei kohdannut vajaan kahden viikon matkan aikana mitään häiriöitä tai tulliongelmia Venäjällä, Valko-Venäjällä tai Kazakstanissa.

Vaihtoehto kallistuvalle lentorahdille

Cevan mukaan sillä on useita asiakkaita, jotka odottavat reitin aukenemista. Ceva aikoo aloittaa säännöllisen liikennöinnin reitillä tammikuun alussa. Logistiikkayhtiön mukaan rahdin kuljettaminen rekalla tätä reittiä pitkin vähentää kustannuksia noin 50 prosenttia verrattuna lentorahtiin. Matkaan kuluu 10-15 päivää, joten vaihtoehto on Cevan laskujen mukaan noin 30-50 prosenttia nopeampi kuljetusmuoto kuin rautatie.

TIR-maiden kansainvälinen tullijärjestelmä käynnistettiin Kiinassa tämän vuoden toukokuussa ja reitti on osa Kiinan Belt and Road -aloitetta.

"Toukokuussa aloimme selvittämään mahdollisuuksia avata maantieliikennereitti Kiinasta Eurooppaan. Tarkoituksena oli löytää vaihtoehto kallistuvalle lentorahdille", totesi Cevan Kiinan varatoimitusjohtaja Torben Bengtsson.

Pilotti osoitti, että Kiinassa annettu TIR-carnet hyväksytään ongelmitta kauttakulkumaissa Euroopan reitillä. IRU ja monet muut osapuolet työskentelivät yhdessä esteiden ja epävarmuuksien poistamiseksi.

"Ennakoimme maantierahdille Kiinasta Eurooppaan valoisaa tulevaisuutta. Meillä on paljon asiakkaita, jotka odottavat säännöllisen palvelun aloittamista", Bengtsson huomautti.

Ilmaston kannalta huono aloite

IRU:n pääsihteeri Umberto de Pretton mukaan uusi kuljetusreitti osoittaa, että maantiekuljetukset ovat turvallisia ja myös erittäin kilpailukykyisiä kustannusten ja ajan suhteen verrattuna muihin kuljetusmuotoihin.

"Uskon, että reitti lisää Kiinan ja Euroopan välistä kauppaa. Se auttaa reitin varrella olevia maita hyötymään kansainvälisestä maantieliikenteestä".

Ilmaston kannalta kumipyöräliikenne ei kuitenkaan ole hyvä asia. Maailmanpankin mukaan jokainen rautateitse kuljetettu rahtitonni vähentää kasvihuonekaasupäästöjä kahdella kolmasosalla rekkarahtiin verrattuna.

JAA