Logistiikkajätit vaativat tiukkoja päästöleikkauksia
Kuljetukset 23.04. 09:58

Logistiikkajätit vaativat tiukkoja päästöleikkauksia

EU-komission raskaan kaluston päästövähennysesitys on tulossa toukokuussa.

23.04.2018
Teksti Heli Satuli kuvat Geodis

EU-komissio julkistaa näillä näkymin heti vapun jälkeen niin sanotun liikkuvuuspaketin kolmannen osan. Lakipaketin kiistanalaisin osa koskee raskaan kaluston hiilidioksidipäästöstandardeja.  

Standardien tasosta käydään parhaillaan kiivasta keskustelua ympäri Brysseliä. Osto&Logistiikan kyselykierroksen perusteella päästöleikkausten haitari vaihtelee rekkavalmistajien seitsemän ja ympäristöjärjestöjen 24 prosentin välillä. Komission lakiesityksen odotetaan asettuvan haitarin yläpäähän.  

Yhden koon politiikka ei sovi 

Ajoneuvovalmistajia edustava ACEA painottaa, että raskaat ajoneuvot tuottavat vain runsaat 5 prosenttia Euroopan kasvihuonekaasupäästöistä ja 26 prosenttia maantieliikenteen päästöistä. Samaan aikaan raskas kalusto muodostaa tavaraliikenteen selkärangan Euroopassa.  

"Ottaen huomioon, että raskas kalusto on vastuussa 75 prosentista kaikista maaliikenteen tavarankuljetuksista Euroopassa, sen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on suhteellisen pieni", toteaa järjestön pääsihteeri Erik Jonnaert tiedotteessa. 
 
Kuorma-autojen ja rekkojen valmistajat ovat vähentäneet polttoaineenkulutusta 60 prosenttia vuodesta 1965 lähtien ilman sääntelyä. Jonnaert huomauttaa, että juuri polttoainetehokkuus on yksi raskaiden hyötyajoneuvojen tärkeimmistä kilpailutekijöistä. Raskas kalusto -kategoria kätkee sisäänsä kooltaan, muodoltaan ja käyttötarkoitukseltaan hyvin erityyppisiä ajoneuvoja. Järjestön mukaan yksinkertaistettu "yhden koon" politiikka ei siksi ole oikea tapa vähentää raskaan kaluston hiilidioksidipäästöjä. 

Tiukat leikkaukset ja myyntitavoite tarpeen 

Ympäristöjärjestöjen ohella useat logistiikkayritykset ja monikansalliset jätit vaativat kuitenkin kunnianhimoisia päästöleikkauksia. 

EU-komissiolle osoittamassaan kirjeessä IKEA, Unilever, Heineken, Nestlé, Geodis, DB Schenker sekä useat kansalliset logistiikkajärjestöt vaativat, että raskaan kaluston hiilidioksidipäästöjä on leikattava 24 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Kirjeen on allekirjoittanut kaikkiaan 36 isoa eurooppalaista toimijaa. Tiukka päästöleikkaus auttaisi heidän mukaansa liikennesektoria saavuttamaan ilmastotavoitteensa ja säästäisi yrityksiltä 7 700 euroa vuodessa kuorma-autoa kohti.  

"Kunnianhimoiset päästöstandardit ovat ratkaisevan tärkeitä innovaatioiden ja uusien päästöttömien teknologioiden käyttöönoton vauhdittamiseksi", perustelee Unileverin Euroopan toimintojen johtaja Hanneke Faber
 
Logistiikkayritys Geodisin toimitusjohtaja Marie-Christine Lombard totesi kirjeessä tukevansa täysillä tiukkoja eurooppalaisia standardeja, jotka nopeuttavat hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Hänen mukaansa lähestymistapa on oikeudenmukainen koko markkinoiden kannalta. Ajoneuvovalmistajille olisi lisäksi asetettava tiukka ja pakollinen päästöttömien ajoneuvojen myyntitavoite. 


Päivitys 12:20: Jutun otsikkoa päivitetty 

JAA