Lentorahdissa kolmen päivän toimituksiin
Toimitusketjut 20.12. 09:01

Lentorahdissa kolmen päivän toimituksiin

Verkkokaupan nopea kasvu toi mukanaan uudet toimitusaikavaatimukset.

20.12.2018
Teksti Esko Lukkari

Lentorahdin toimitusajoissa tavoitteena on oltava kolme päivää tilauksesta toimitukseen loppuasiakkaalle. Verkkokaupan nopea kasvu on tuonut uudenlaiset E2E-toimitusaikavaatimukset myös lentorahdille.

Näin sanoo Finnairin kansainvälisen myynnin johtaja Fredrik Wildtgrube Finnair Cargon verkkosivuille kirjoittamassaan artikkelissa. Hänen mukaansa vanhan mallisen hitaan lentorahdin aika on ohi, koska digitalisaatioon nojaava pikarahti syrjäyttää sen. Hän nojaa käsityksensä aiemmin tänä vuonna pidetystä IATA World Cargo Symposiumista saamiinsa kokemuksiin Yhdysvaltain Dallasista.

Verkkokauppa kasvattaa jo lentorahdin määrää maailmassa ja se on tuonut uudet pikarahtivaatimukset ilmailualalle. Lentorahtikeskusten määrä vähenee samalla ja niiden koko kasvaa ja välikäsien määrä vähenee. Suorien pikarahtitoimitusten määrä kasvaa nopeasti.

Wildtgruben artikkeli on Finnair Cargo News-sivulla 8.11.

Nopeus noussut ykköseksi

Kun valmistava teollisuus aiemmin piti aiemmin alhaisia kustannuksia lentorahdin prioriteettina, niin verkkokaupan kasvun myötä ykköstavoitteeksi onkin noussut rahdin nopeus.

Lähes 50 prosenttia lentorahdin rahtikirjoista on vielä paperisia. Se on yksi lentorahtia hidastava asia ja iso haaste alalle. 80 prosenttia lentorahtikuljetusten toimitusajasta on odottamista eikä kuljettamista. Koko kuljetusketju teollisuudesta loppuasiakkaalle on kirjoittajan mukaan usein hyvin fragmentoitunut ja se hidastaa myös lentorahtia.

Lentorahtiyhtiöt ovat kirjoittajan mukaan puhuneet viime vuosina paljon digitalisaatiosta ja uusista IT-järjestelmistä, mutta se ei ole Wildtgruben mukaan konkretisoitunut toiminnaksi.

Lentorahti on olemukseltaan fyysinen tuote, joten sitä ei voi digitalisoida, mutta siihen liittyvän kaiken informaation voi. Kun informaatiota tarvitaan kaikessa fyysisen tavaran siirrossa, informaation pitää olla toimitusketjun nopeuttamiseksi digitaalisessa muodossa.

Pelkkä sähköpostien lähettäminen ei täytä informaation digitalisoitumisen vaatimuksia. Tiedon digitalisoinnin pitää yltää koko toimitusketjuun tehtaan lattialta toimistoon ja suunnittelusta toimeenpanoon. Tekoälyn käyttö tuo uusia välineitä digitalisoinnin hyötyjen löytämiseen.

JAA