Kauppakiistat pistävät tuoretuotteiden toimitusketjut uusiksi
Logistiikkatoimijoiden sopeutettava kapasiteettia ja reittejä.
16.04.2018
Teksti Heli Satuli kuvat Panalpina
Yhdysvaltojen ja Kiinan väliset kasvavat kauppakiistat ovat saaneet elintarvikealan toimijat etsimään uusia kauppareittejä ja vaihtoehtoisia tuoretuotteiden lähteitä.
Ensin Kiina asetti 25 prosentin tullin useille USA:n tuoretuotteille, kuten sianlihalle, ja hedelmille sekä viinille. Nyt lista on laajenemassa kaikkiaan 106 tuotteella, joita ovat muun muassa soijapavut, omenat, kirsikat ja appelsiinimehu. Yhdysvallat vei viime vuonna Kiinaan tullin kohteiksi joutuneita tuotteita noin 50 miljardia Yhdysvaltain dollarin arvosta.
Useat maat hyötyvät
Vuonna 2017 USA oli maailman kolmanneksi suurin hedelmien viejä Kiinaan. Se toimitti tuotteita 7,7 miljardin dollarin arvosta. Pelkästään hedelmien vienti kasvoi viime vuonna 33 prosenttia edellisvuoden lukemista.
"Tulleilla on valtava vaikutus tuoretuotteiden viennille Kiinaan", toteaa Colin Wells, Panalpinan tuoretuotteiden erikoisasiantuntija Loadstar-median haastattelussa.
Useat tuottajamaat kuitenkin hyötyvät kansainvälisen kaupan konfliktitilanteesta. Aasiassa voittajia ovat etenkin Vietnam ja Thaimaa. Nämä kaksi maata toimittivat eniten ja neljänneksi eniten hedelmiä Kiinaan viime vuonna. Vietnamin viennin arvo oli 12 miljardia dollaria ja Thaimaan 7 miljardia dollaria.
Myös australialaisten, uusiseelantilaisten ja eteläafrikkalaisten tuoretuotteiden kysyntä kasvaa Kiinassa. Afrikkalaisten tuotteiden kysynnän kasvu on erinomainen uutinen mantereen markkinoille, joka kärsii voimakkaasta vienti- ja tuontivirtojen epätasapainosta.
Kiinalaiset valmiita muutoksiin
Wellsin mukaan on vielä epäselvää, miten kauppareittien muutokset vaikuttavat kuljetusmuotojen kapasiteettikysyntään. Yksi selvä hyötyjä ovat rahtivarustamot.
"Lentorahdin osalta kapasiteetti on aina haaste", Wells huomauttaa.
Hän uskoo, että useat logistiikkatoimijat sopeuttavat reittejään voidakseen vastata suurempaan kysyntään.
"Jos kiinalaiset maahantuojat ovat päättäneet ostaa suuria määriä tietyiltä markkinoilta, he ovat yleensä valmiit tekemään myös tarvittavat logistiset järjestelyt, kuten he tekivät viime vuonna Latinalaisen Amerikan kirsikkatuonnin osalta", toteaa Wells.