Isot brändit luottavat pieneen kumppaniin
Kuljetukset 08.12. 07:55

Isot brändit luottavat pieneen kumppaniin

Kansainvälistyminen ei kaatanut turkulaista kattoluukkutehdasta. Myös tulevaisuus näyttää valoisalta.

08.12.2017
Teksti Paula Launonen kuvat Jeti Bus Industries

Eurooppalaiset linja-autotehtaat voisivat ostaa kattoluukut lyhyen välimatkan päästä – vaikkapa Turkista – tai todella halvalla – esimerkiksi Kiinasta.

Laadustaan tarkat bussimerkit eivät kuitenkaan niin tee, vaan tilaavat katolle asennettavat hätäpoistumistiet Suomen Turusta.

Tehtaalta bussin katolle

"Iveco, Huyndai, Solaris, Man, Volvo, Evobus", luettelee toimitusketju- ja tuotantopäällikkö Jouni Jokela Valeo Thermal Commercial Vehicles Finland Oy:n asiakkaita ja jatkaa.

"Linja-autotehtaat ostavat pieniä määriä, räätälöityjä malleja ja täsmällisesti kellotettuja toimituksia. Eivät ne tilaa kattoluukkuja tiloihinsa varastoitaviksi, vaan suoraan viimeistelyvaiheessa oleviin busseihin asennettaviksi."

Vuosittain Turusta toimitetaan noin 44 000 linja-auton kattoluukkua viiteenkymmeneen maahan.

Nykyään globaaliin Valeo-konserniin kuuluvan turkulaistehtaan maine ja osaaminen kumpuavat 1970-luvulta, jolloin suomalainen rakennusmateriaalien jalostaja Partek tunnettiin myös konepajoistaan.

Tiukasti turvallinen

Jokelan mukaan turkulaisyritys on sopeutunut notkeasti kansainvälisen omistajan kulttuuriin. Juuri nyt Turussa käännetään Valeon työturvallisuusohjeita suomeksi ja harjoitellaan uusia määräyksiä tuotannossa.

"Esimerkiksi katkoteräveitsien ja suojavälineiden käyttöön tuli tiukennuksia, enkä pidä sitä pahana. Kaikki sellainen kehitys, joka vähentää tapaturmariskejä, on tietysti hyvä asia."

Jokela uskoo, että kattoluukkujen valmistus pysyy jatkossakin Turussa.

"Meidän vahvuuksiamme ovat joustavuus ja nopeus. Pystymme valmistamaan yhden ja kahden kattoluukun uniikkeja eriä lähes yhtä kustannustehokkaasti kuin toimittamaan sata tai vaikka viisisataa kattoluukkua kerralla."

Älyä luukkuun

Ajankohtainen tuotekehityksen haaste on eurooppalaisen kaupunkibussiliikenteen siirtyminen polttomoottoreista sähköön.

Kattoluukkujen mitat, määrät ja sijainnit on mietittävä uudelleen, sillä niiden kanssa samaa pinta-alaa on jakamassa sähkötekniikka. Seuraukset voivat olla vakavia, mikäli latauksessa tarvittava kisko kulkee luukun lähellä.

Jokelan mukaan moderni kattoluukku on linja-auton energiatehokkuutta parantava yksityiskohta, jonka yksinkertainen ulkoasu kätkee sisälleen huipputeknologiaa.

"Usein luukun mukana toimitetaan muun muassa ohjausjärjestelmä, jolla kuljettaja avaa ja sulkee luukun kojelaudan kosketusnäppäimestä."

FAKTA: Valeo Thermal Commercial Vehicles Finland Oy

  • Tavoite: Linja-autosektorin johtava turvallisuus- ja mukavuusratkaisujen toimittaja
  • Omistus: Valeo (pääkonttori Pariisissa)
  • Perustettu: 1990
  • Toimitusjohtaja: Jenny Nybom

Tunnuslukuja 2016

  • Liikevaihto: 9,6 miljoonaa euroa
  • Henkilöstö: 49

Juhlavuotensa kunniaksi LOGY haluaa nostaa esille koko joukon kiinnostavia ja menestyneitä hankinta- ja logistiikka-alan yrityksiä. Sarjan aloitti DSV Road. Löydät kaikki sarjan jutut tunnisteen LOGY60 avulla.

JAA