Päämainos
INFRA ry ehdottaa ”All in”-mallia lähivuosien tienpäällystykseen
Kuljetukset 19.06. 08:31

INFRA ry ehdottaa ”All in”-mallia lähivuosien tienpäällystykseen

”Jo ensi vuonna päällystysmääräraha laskee jälleen riittämättömälle tasolle”.

19.06.2024
Teksti Esko Lukkari

INFRA ry tarjoaa teiden päällystykseen All in -ratkaisua. Se tarkoittaisi, että  käytetään hallituksen koko korjausvelkapaketti jo vuosina 2024 ja 2025. 

Näin saataisiin INFRA ry:n puheenjohtajan  Juha Arvolan mukaan kaksi hyvää vuotta peräkkäin, päästäisiin toteamaan vaikutukset ja voitaisiin vetää johtopäätökset päällystysrahoituksen kehitystarpeista.

INFRA ry julkaisi kannanottonsa 12.6.

Tänä vuonna teitä päällystetään liiton mukaan Suomessa vihdoinkin riittävästi, 4 000 kilometriä. Taustalla on hallituksen reilun puolen miljardin euron korjausvelkapaketti. Siitä puolet otettiin käyttöön heti, mutta loput rahat ovat jakautumassa hallituskauden lopuille kolmelle vuodelle.

”Korjausvelka ei kasvaisi”

”Jo ensi vuonna päällystysmääräraha laskee jälleen riittämättömälle tasolle. Loppu korjausvelkapaketti kannattaisikin käyttää jo vuonna 2025. Näin saamme kaksi perättäistä hyvää vuotta, jolloin tiestön korjausvelka ei kasva”, sanoo Arvola tiedotteessa.

Asiantuntija-arvioiden mukaan tiestön korjausvelan kasvu pysähtyy, kun teitä päällystetään vähintään 4 000 kilometriä vuodessa. Viimeksi tavoitteeseen on päästy perättäisinä vuosina 20 vuotta sitten.

”Sahaava rahoitus vaarantaa päällystysalan kestävyyden ja lopulta myös tieturvallisuuden ja sujuvan liikkumisen”, Arvola muistuttaa.

”Tiivistämällä rahankäyttö vuosiin 2024 ja 2025 kansalaiset ja päättäjät pääsisivät toteamaan riittävän ja hieman pitkäjänteisemmän väylärahoituksen vaikutukset. Urakoitsijalle vakaa rahoitus on kestävän liiketoiminnan perusta. Rahoituksen ailahdellessa investoinnit henkilöstöön, kalustoon, laatuun ja innovaatioihin ovat veitsenterällä. Alan suomalainen osaaminen ja kilpailukyky kärsii”, Arvola sanoo.

Asfalttituotannossa yli 50 prosentin vuosiheilahtelu

Päällystysala on sinnitellyt epävarmuudessa vuosikymmeniä. Suurin yksittäinen tuotantomääriin vaikuttava tekijä on valtion päällystysbudjetti.

”Kuvittele pyörittäväsi yritystä alalla, joka edellyttää miljoonainvestointeja raskaisiin koneisiin sekä erikoisosaajien rekrytointia työvoimapula-alalla – ja vain osaksi vuotta. Suurasiakkaita on yksi, ja tilauskirjan paksuus vaihtelee jatkuvasti”, INFRAn johtava asiantuntija Nina Raitanen sanoo.

Viime vuodet menty pohjalukemissa

Valtion teitä on päällystetty 10 viime vuoden ajan keskimäärin 2 700 kilometriä vuodessa. Viime vuosien pohjat ovat olleet 1 500–1 800 kilometriä. Tuotannon vuosivaihtelu on ollut tarkastelujaksolla keskimäärin 14 prosenttiyksikön luokkaa. Yksittäisten vuosien välillä vaihtelua on ollut pahimmillaan yli 50 prosenttia. Henkilöstömäärä vaihtelee vuosien välillä jopa 500:lla, koko ketjussa yli 1000:lla.

”Henkilöstö ikääntyy, ja uusia osaajia on vaikea houkutella. Kalustomäärän sopeuttaminen markkinaan on hankalaa, kannusteet vihreisiin kalustoinvestointeihin vähissä. All in -mallilla urakoitsijat pystyisivät kerrankin keskittymään kaksi vuotta päällystämiseen ilman säätöä henkilöstön ja koneiden kanssa. Toiminta tehostuisi ja samoilla resursseilla päällystettäisiin enemmän.”

Raitanen uskoo, että mallilla voisi olla pysyvämpiäkin seurauksia: ”Parin vuoden tehohoitojakso tuo positiivisia tuloksia. Se voi kannustaa rahoituksen uudenlaiseen allokointiin myös jatkossa.”

JAA