Ari Soinola esittelee tavarakontin, joka mahtuu matkustajakoneen ruumaan.
Finnairin COOL liikuttaa lohta ja lääkkeitä
Itsenäisenä rakennusprojektina Finavian kehitysohjelman ohessa Helsinki-Vantaalle nousi kaksi vuotta sitten Finnairin rahtiterminaali. Se sai nimekseen COOL.
14.06.2019
Teksti Juho Paavola kuvat Juho Paavola
"COOL on COOL, koska jokaisella itseään kunnioittavalla terminaalilla pitää olla nimi, josta se tunnetaan”, Finnair Cargon kehitysjohtaja Ari Soinola sanoo ja nauraa.
Nimi tosin sopii terminaalille hyvin. Sen 31000 neliömetrin pinta-alasta noin 6000 neliötä on lämpösäädeltyjä alueita, joilta löytyvät omat osastonsa niin lääkkeille kuin kalatuotteillekin.
Se ei ole sattumaa. Massalla mitattuna lentorahdin voittokulku on taittunut, mutta tavaran arvolla mitattuna se voi erittäin hyvin.
”Lentorahdin osuus kaikesta rahdista on noin prosentti, mutta sen arvo globaalista rahdista on kolmasosa.”
Ilmassa kuljetetaan korkean jalostusarvon hyödykkeitä, jotka ovat pieniä kooltaan ja joiden pitää päästä paikasta toiseen nopeasti. Siis sellaisia kuin etupäässä Brysselistä reittilennolla tulevat lääkkeet, tai rekkojen mukana Norjasta saapuva tuore lohi. Finnairin etuna on nopea pohjoinen lentoreitti Kauko-itään. Sen ansiosta lohi saapuu ravintolan pöydälle vain 36 tuntia pyydystämisestä.
Juuri nopeus on tekijä, jonka varaan COOL on rakennettu. Paperilomakkeiden aika on jäänyt taakse, sillä kaikki tiedonkulku rekkakuskin ilmoittautumisesta palletin välivaras-tointiin ja pakkaamiseen tapahtuu täysin digitaalisesti. Tämä on puolittanut sisäänkirjaamiseen käytettävän ajan.
”Vaikka tekniikka kuinka edistyy, koneiden matka-aika ei muutu. Ainoa tapa nopeuttaa kuljetusaikoja on vaikuttaa siihen, mitä teemme maassa.”
Omia rahtikoneita Finnairin laivastoon ei kuulu, vaan yhtiö kuljettaa rahdin reittilennoilla. Se näkyy myös COOLissa, sillä terminaalin sisälogistiikka on suunniteltu palvelemaan matkustajalentoja.
Soinola näkeekin, että yhtiölle kannattava lentäminen merkitsee liike- ja vapaa-ajan matkustuksen sekä rahdin tasapainoa. Lokakuussa Finnair Cargo takoi kuukausiennätyksensä, kun rahtia lastattiin koneiden mahalaukkuihin yhteensä 21 miljoonaa kiloa.
”COOLissa on kasvunvaraa ja käyttämätöntä kapasiteettia. Kasvuumme vaikuttaa myös se, minkälaisiin kohteisiin Finnairin reittiverkko kehittyy.”