DHL: Ilmaiset kuljetukset ovat pelkkä myytti
Toimitusketjut 19.12. 08:00

DHL: Ilmaiset kuljetukset ovat pelkkä myytti

Verkkokaupan kasvu on heikentänyt logistiikkatoimijoiden kannattavuutta, eikä luvassa ole helpotusta tilanteeseen.

19.12.2018
Teksti Heli Satuli kuvat DHL

Kaupungistuminen ja älypuhelimet ovat lisänneet viimeisen kilometrin logistiikan monimutkaisuutta. Näin todetaan uudessa Euromonitor Internationalin Deutsche Post DHL:lle laatimassa raportissa. Shortening the Last Mile -raportin mukaan viimeisen vuosikymmenen aikana maailman kaupunkiväestö on kasvanut lähes 25 prosenttia ja verkkokaupan määrä 451 prosenttia.

Samaan aikaan logistiikkayritysten kannattavuus on DHL:n markkinointijohtaja Katja Buschin mukaan notkahtanut.
"On edelleen erittäin vaikea ansaita mitään logistiikkatoimijana sähköisen kaupankäynnin markkinoilla", hän totesi DHL:n tiedotteessa.

Viimeinen kilometri kaikkein vaikein

Buschin mukaan suuri syy kannattavuusongelmille ovat verkkokauppojen tarjoamat ilmaiset toimitukset, joilla kuluttaja-asiakkaita on houkuteltu jo markkinoiden syntymästä lähtien.   
"Verkkokauppiaiden väitteistä huolimatta ei ole olemassa sellaista kuin ilmainen kuljetus, vaan pikemminkin kyse on siitä, kuka ensimmäisenä räpäyttää silmiään".

Raportin mukaan alan toimijoiden viimeisellä kilometrillä kohtaamat ongelmat vain pahenevat, kun kuluttajat odottavat koko ajan enemmän.
"Kuluttajat ovat kaupungistuneempia, verkottuneempia, vauraampia ja shoppaavat enemmän kuin koskaan ennen", raportissa todetaan. He asettavat nyt etusijalle tuotteita ja palveluita, jotka helpottavat ja nopeuttavat päivittäisiä rutiineja ja yleisesti tekevät elämästä helpompaa. Samalla he odottavat, että heille tarjottavat tuotteet ovat ympäristöystävällisiä ja kestäviä. Buschin mukaan ajattelumalli, jonka mukaan paremmasta palvelusta ei tarvitse maksaa, istuu syvässä.  

Raportin mukaan viimeinen kilometri on sähköisen kaupankäynnin "kaikkein monimutkaisin" osa-alue, jolla todennäköisemmin logistiikkayritykset menettävät rahaa.
"Ehkä suurin ristiriita on kuluttajien odotusten ja itsellemme asettamiemme odotusten välillä. Jos emme saa kiinni kuluttajia, kun he odottavat toimitustaan, he eivät enää tilaa kyseiseltä verkkokauppiaalta, joten meidän on varmistettava, että paketti löytää perille ensimmäisellä yrityksellä", pohti Busch.

Ei näytä siltä, että helpotusta tilanteeseen olisi näköpiirissä. Raportissa todetaan, että vuoteen 2030 mennessä maailman väkiluku on kasvanut vielä yhdellä miljardilla. Ja 2030-luvulla väestöstä jo 60 prosenttia asuu kaupunkialueilla, valtaosa heistä nykyisillä maailman kehittyvillä markkinoilla. Lisäksi 65 vuotta täyttäneiden kuluttajien määrä kasvaa 47 prosenttia.

JAA