Arla Foodsin Executive Vice President Peter Giørtz Carlsen uskoo ruoan verkkokauppaan.
Toimitusketjut 19.01. 14:40

Arla Foodsin Executive Vice President Peter Giørtz Carlsen uskoo ruoan verkkokauppaan.

Arla aikoo tuplata verkkomyynnin

Tavoitteena on tuotteiden nettimyynnin osuuden nostaminen myynnistä kymmenen prosenttiin.

19.01.2021
Teksti Esko Lukkari kuvat Arla

Ruotsalainen meijerijätti Arla aikoo tehdä ison harppauksen verkkokaupassaan lähivuosien aikana. Arlan verkkokauppaliikevaihto on ollut 300 miljoonaa euroa vuodessa. Nyt yhtiö suunnittelee kaksinkertaistavansa sen volyymin vuoteen 2025 mennessä.

Elintarvikkeiden verkkokauppa on kasvanut pandemian aikana. Arlan verkkomyynti kaksinkertaistui viime vuonna monissa Euroopan maissa.

Meijerijätti aikoo tehdä useita verkkokaupan rekrytointeja muun muassa Suomessa, Britanniassa, Tanskassa, Ruotsissa, Saksassa ja Alankomaissa.

”Haluamme verkossa meijerituotteiden markkinajohtavaksi Euroopassa. Onlinemyyntimme oli kasvussa jo ennen koronakriisiä. Olemme tehneet sopivia teknisiä valmisteluja ja yhdistäneet vähittäiskauppa-asiakkaidemme kanssa. Pandemiassa onlinekanavista on tullut entistä suositumpia”, sanoo yhtiön tiedotteessa 13.1. Peter Giørtz Carlsen, Executive Vice President Arla Foods, sanoo tiedotteessa.

Ehandel Ruotsi julkaisi tiedotteen ensimmäisenä ja juttu julkaistiin myös Ehandel Suomenverkkosivulla.

”Haluaa maksimoida saatavuuden”

Arlan tavoitteena on, että kymmenen prosenttia yhtiön tuotemerkkien myynnistä tapahtuu netissä. Isossa-Britanniassa se on jo 17 prosenttia, kun taas esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa ja Alankomaissa 6-7 prosentin välillä. Saksa tulee pahasti perässä ja verkkokaupan osuus on vain yksi prosentti. Suomen lukuja ei mainittu tässä yhteydessä.

Mutta koska yhä useammat ostavat ruokaa verkossa, Arla näkee tässä kasvumahdollisuuden ja panostaa digitalisointiin tullakseen näkyvämmäksi vaihtoehdoksi niissä vähittäiskaupoissa, jotka myyvät verkossa.

”Haluamme maksimoida tuotteittemme saatavuuden onlinella ja näkyvyyden vähittäiskauppa-asiakkaillemme. Uudella, kunnianhimoisella strategiallamme ja suuremmilla investoinneilla vahvistamme online-läsnäoloamme ja tarjoamme eurooppalaisille kuluttajille meidän tunnettuja tuotteitamme joukon erilaisia alustoja kautta”, Carlsen sanoo.

JAA